העלייה הגלובלית בתוחלת החיים אינה נמצאת בהלימה לאיכות החיים  ולהזדקנות בריאה. בעשורים האחרונים חל גידול לא פרופורציונלי באוכלוסיית הקשישים ואיתו נטל עבור מערכות הבריאות בעקבות עליה במחלות כרוניות. כעת , מחקרים רבים עוסקים באסטרטגיות תזונתיות והתערבויות הקשורות בארוחות חיים על מנת לעכב ואף למנוע הופעת מחלות בגיל המבוגר.

כידוע מעמד סוציו-אקונומי, צריכת אנרגיה, איכות סביבה וגנטיקה הם הגורמים החזקים ביותר לבריאות ואריכות ימים. על אף שאיכות הסביבה והגנטיקה אינם בשליטה ישירה שלנו, צריכת האנרגיה כן. כיום, מתווספים מחקרים שמראים כי מניפולציות בתזונה כמו למשל שינוי בצריכת הקלוריות או מחזורי צום תקופתיים עשויים לעכב הופעה של מחלות  ולקדם איכות ואריכות חיים.

קיימות מספר אסטרטגיות עיקריות הקשורות להגבלה קלוריות והפסקות אכילה יזומות שנמצאו כמשפרות היבטים בריאותיים :

  1. הגבלה קלורית קלאסית (CR=calory restriction) – מוגדרת כירידה בצריכת הקלוריות היומית ב-15 עד 40%. אסטרטגיה זו נמצאה כיעילה לירידה במשקל ולהארכת תוחלת חיים אך מאתגר להתמיד בה. מחקרי תצפית שנעשו על בני מאה המתגוררים באוקינאווה שנחשפו ל- CR במשך רוב חייהם  הראו יתרונות פיזיולוגיים ומטבוליים רבים וביניהם ירידה במשקל הגוף, מזעור נזק חמצוני , שכיחות נמוכה יותר של מחלות לב וכלי דם  ופעילות מוגברת של חלבוניFOXO  שמפעילים גנים מאריכי חיים שבין היתר מעלים את עמידות התא מפני נזק חמצוני.
  1. צום לסירוגין (Intermittent Fasting)- מונח שהפך לטרנד החם של השנים האחרונות ומתייחס לדפוס אכילה מחזורי בין תקופות של צום ואכילה. דיאטה זו מאגדת בתוכה מגוון שיטות שעיקרן תיחום שעות האכילה והימנעות ממזון בשעות הנותרות למעט שתיית מים ונוזלים נטולי קלוריות. דיאטת צום נמצאה מועילה בין היתר לירידה במשקל, צמצום מסת השומן, הפחתת דלקתיות וסוכרת והארכת תוחלת החיים בבעלי חיים.

במאמר סקירה שפורסם בשנת 2018 בכתב העת SCIENCE, נטען כי מכרסמים אשר היו בעלי גישה חופשית למזון לאורך כל היממה נטו לעלייה במשקל ואף מתו מוקדם יותר בהשוואה לאחרים ששעות אכילתם הוגבלה. מודלים שנעשו ביונקים הראו כי אסטרטגיית הצום הגבירה אוטופאגיה [תהליך ניקוי בו התא מסלק רכיבי תא פגומים וזקנים וממיר אותם לאנרגיה] ובכך משתפרת התחדשות ושרידות התא.

כמו כן, הצום נמצא כמגביר רגישות לאינסולין ותורם לאיזון רמות הסוכר בדם בבני אדם. השפעה מיטיבה נמצאה גם על תפקוד חיידקי המעי שמסייעים לבקרת הגלוקוז ולמערכת החיסון. צום לסירוגין נבחן גם בהקשר של טיפול במחלת הסרטן ונמצא כי תזונה זו בטוחה לשימוש ואף מסייעת למזעור תופעות הלוואי הנלוות לכימותרפיה, תוך הגנה על התאים הבריאים של המטופל . יתר על כן, במהלך הצום יש ייצור ושימוש מוגבר בגופיפי קטו המשפרים את תפקוד המוח וביצועים מוטוריים ואנטידלקתיים.  נוכח העבודות האחרונות שנעשו בנושא נראה כי דיאטת צום לסירוגין עשויה להוות כלי טיפולי למחלות כרוניות תוך מזעור התערבויות פרמקולוגיות המלוות בדרך כלל בתופעות לוואי ובנוסף היא תורמת לחוסן מנטלי מפני רעב.

סוגי הצומות נחלקים ל 2 סוגים:

  1. צומות לסירוגין– כאן קיימים 3 סוגים אשר נעים בין 16 שעות ועד יומיים בשבוע. מבוצעים בתדירות גבוהה [לרוב על נוזלים בלבד].
  2. צומות תקופתיים – כאן קיימים 2 סוגים נעים בין 3 ל- 7 ימים, בתדירות נמוכה [על נוזלים או כ 25% מקלוריות היומיות בעיקר משומן דל חלבון וסוכר] במטרה לקבל את האפקט של צום מים עם מעט אוכל אך על יותר זמן.

לסיכום, אסטרטגיות תזונתיות כמו CR  , הגבלת שעות אכילה או שימוש בצומות יכולות להגביר תוחלת ואיכות חיים. אסטרטגיות אלה מסייעות בתחזוקה שוטפת של הגוף ושיפור תהליכי מחזור ותיקון – שמגבירות את ההגנה וההישרדות התאית.

מנקודת מבט אבולוציונית, צום הוא תופעה טבעית  ששירתה בעבר את בני האדם ובעלי החיים כאשר המזון לא היה נגיש והיה צורך הישרדותי לתור אחריו שעות ולפעמים גם ימים. בתרבות השפע של 3 ארוחות ביום ועוד 3 נשנושי ביניים הפסקות אכילה לא קיימות ואיתן גם זמן התיקון.  התרבות המערבית מקדמת דפוסי אכילה אימפולסיבית של מזון עתיר אנרגיה והתרחקות ממנגנוני רעב ושובע טבעיים ובכך נשללים היתרונות של תקופות החוסר. התנהגות זו תורמת למגיפת ההשמנה ולתחלואה הקשורה אליה.

חשוב לציין, כי המנגנונים המטבוליים הקשורים לדיאטת צום לסירוגין טרם הובנו במלואם ומחקרים התערבותים בוצעו בעיקר בבעלי חיים בשל הקושי האתי בביצוע מחקרים שיוכיחו את ההשפעה על הארכה או קיצור תוחלת החיים בבני אדם. ההבנה החלקית של המנגנונים מהווה החיסרון המרכזי בדיאטה ומכאן הקושי להבין את זמן התערבות האידאלי והרכב מאקרו ומיקרו נוטריינטים הנכון להצלחת הטיפול התזונתי. נוסף על כך,  קיים חשש כי דחיסת כלל הנוטריינטים בחלון אכילה קצר, עלול להגביל את ספיגתם. לכן, על אף כל היתרונות שצוינו במאמר זה נמליץ על צומות בצורה מושכלת ובליווי דיאטנ.ית קלינ.ית המתמחה בתחום הצומות.

print
השארת תגובה