בריא לאכול בשעות הערב, בהיריון צריך לאכול כפול, ויטמין סי מונע הצטננות, לא להתאמן בשעות הערב. עברנו על המיתוסים הכי נפוצים ועל ההמלצות שכולנו מכירים ונצמדנו אך ורק לעובדות

 

אנשים אוהבים לנדב עצות בכמויות בכל הזדמנות, ובעיקר בכל מה שקשור לבריאות שלנו. אנחנו פוגשים את מחלקי העצות בכל מקום: מהקופאית בסופר, לשכנה מלמטה ועד לאמא ולסבתא שגם רבות ביניהן למי יש את ההמלצות הכי שוות. אנחנו פוגשים בעצות בריאותיות גם בכל הרשתות החברתיות, כאשר בלוגרים משתפים בטיפים מאורח חייהם וחולקים איתנו המלצות בשלל נושאים.

המידע לעיתים סותר ומבלבל. אז איך נדע למי להאמין באמת? בדקנו לעומק את המיתוסים הכי נפוצים רק בשביל לעשות לכם סדר בעצות הכי נפוצות שאתם מקבלים.

 

1. לא משנה מתי תאכלו, כן משנה כמה תאכלו

מכירים את הסברה שבה אנחנו יכולים לאכול מתי שאנחנו רק רוצים? אז זהו שזה מאוד משנה מתי אנחנו אוכלים,  "יש הרבה מאוד מחקרים חדשים שמראים שלא הכל עניין של קלוריות", מסביר שון פורטל, פיזיולוג תזונת ספורט. "בדקו אנשים שאכלו את אותה כמות קלוריות בשעות שונות, ומצאו יותר עלייה במשקל באכילה בשעות המאוחרות, כולל תהליכים דלקתיים שהחלו להתרחש. אכילה בערב מאיצה תהליכי הזדקנות של הגוף, הגוף אוגר יותר שומן וגורם לרעב מוגבר למחרת בבוקר וזו בעצם נוסחה מנצחת לעלייה במשקל".
אז בטח שמשנה באיזו שעה אנחנו אוכלים. הרבה אנשים עושים היום את הצום של 8/16 אך מסיימים לאכול מאוד מאוחר וזה מפספס את המטרה. אם אתם עושים צום 8/16 כדאי לסיים 3-4 שעות לפני השינה. הארוחות הכבדות של היום צריכות להיות קלות יותר. כ-4 שעות לפני השינה. תזכרו את זה גם בארוחות שישי ובחגים".

 

2. צריך לנוח אחרי הארוחה

אכלתם ושוב נפלתם לנמנום על הספה? טעות. אז נכון שזה לא הזמן לפצוח באימון עוצמתי מיד לאחר ארוחה כבדה אבל בהליכה דווקא כן. "מחקרים מראים שיש הפחתה מהירה ופירוק מהיר יותר של סוכר מהדם בצורה הזאת ולכן פוטנציאל אגירת השומן יורד", מתאר פורטל. יש תופעה שנקראת עמידות לאינסולין. כשאני עושה פעילות גופנית אז אנחנו משפרים את העמידות לאינסולין וזה השלב שמקדים לסוכרת ומחלות כרוניות אחרות. פעילות אחרי האוכל תשפר את העמידות לאינסולין ואז הסוכר יורד בדם. לכן מומלץ כעשרים דקות או חצי שעה לאחר הארוחה לצאת לחצי שעה של הליכה קלילה מסביב לבלוק כדי לעזור לפירוק של הסוכר".

 

3. בהיריון צריך לאכול בשביל שניים

נשים בהיריון אוהבות במיוחד את הטיפ הזה שגורם להן לזלול יותר תחת אישור רפואי, אך מדובר בטיפ שעלול לגרום לעלייה מרובה במשקל ואף לסוכרת הריונית ולשאר מחלות מטבוליות. שון פורטל מאוד לא ממליץ להקשיב לעצה הגרועה: "ברור שלא כדאי לאכול בשביל שניים. התוספת הקלורית צריכה להיות קטנה ורק בחודשים האחרונים של ההיריון. בחודשים הראשונים ההוצאה הקלורית של כל המערכת והגדילה היא יחסית מינורית. רק בסוף ההיריון ובחודשים המתקדמים יש להוסיף 300-500 קלוריות, שזה יכול להיות עוד כריך עם ביצה ביום".

 

4. צום מיצים ילניקוי הרעלים

צום המיצים וכלל שיטות לניקוי רעלים, הפכו בשנים האחרונות לטרנדיות במיוחד ולא בצדק. אושיות רשת מצלמים את עצמם שותים מיצים ומרזים, אוכלים אורז ומספרים שזה הציל להם את החיים ומשתפים בתפריטי מיצים וניקויים ששאבו מהם את כל הרעלים. זוהי מגמה מאוד מסוכנת שעלולה לפגוע בבריאות הציבור.

במיצי ירקות אכן יש שפע של ויטמינים ומינרלים, הם קלים לעיכול ולכן הם עשויים לשפר מצבי בריאות שונים שזקוקים לריפוי, אך חשוב לדעת מספר דברים: ראשית, לא עושים צום מיצים למטרת דיאטה להורדה במשקל ובמיוחד לא לאורך זמן, דבר שעלול לגרום לחוסרים תזונתיים, שנית, לא עושים צום מיצים ללא סיבה אמיתית לשם ריפוי בליווי איש מקצוע שיודע ללוות אנשים בצומות שכאלו, והכי חשוב – צום מיצים הוא לא עוד פלסטר או כדור להפיג כאב ראש. אנשים רבים משתמשים בו כדי להיפטר מבעיה בריאותית כל כמה זמן ואז חוזרים לאורח חיים קלוקל. אידיאל הוא לחיות בצורה מאוזנת ובריאה ולא להזדקק לצום מיצים. ניתן לשלב מיצי ירקות ופירות באורח חיים בריא, אבל לא להפוך אותם לחלק העיקרי בחיים או כמקדם הצלה זמני שעלול להיות מסוכן.

 

5. בפירות יש יותר מדי סוכר, זה יהרוס לך את הדיאטה

את הטיפ הזה אנחנו שומעים מכל מיני מקומות והוא שגוי ואף מצער. בפירות יש כמות עצומה של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שהגוף זקוק להם. בנוסף, אכילת פירות שמכילים ויטמין סי כמו מנגו, תפוחים או תפוזים, עוזרים לנו לספוג טוב יותר מינרלים שונים כמו למשל ברזל, שחסר להרבה מאוד אנשים. הפירות זמינים לאכילה, לא דורשים התעסקות מיוחדת והם משמשים לנו כממתק אמיתי מהטבע שמכיל גם אנרגיה וגם סיבים תזונתיים שעוזרים לשמור על תחושת שובע מוגברת לאורך זמן ובכך גם מועילים למי שרוצה לשמור על המשקל. נכון, בפירות יש סוכר, אבל סוכר פירות טבעי שנקרא פרוקטוז, שהגוף מנתב אותו לאנרגיה ולתהליכים נחוצים בגוף ולכן מאוד מומלץ לאכול פירות בעיקר בשעות הבוקר ועל בטן ריקה. לא מומלץ לאכול פירות על בטן מלאה כקינוח כמו שרבים נוטים לאכול לאחר ארוחה כבדה, דבר שעלול לגרום לתסיסה, העלאת רמות הסוכר ולבעיות עיכול.

 

6. תאכלו הרבה ארוחות קטנות כדי לשפר את חילוף החומרים

אי שם בשנת 2000, החלו לטפטף כתבות והמלצות לאכול הרבה ארוחות קטנות לאורך כל היום על מנת לא להיות רעבים ולזירוז קצב חילוף החומרים שלנו. אז אכן רעבים לא נהיה אם נאכל לאורך כל היום, אבל לגבי חילוף החומרים? זה כנראה לא מה שיעלה לנו אותו. פורטל: "אף פעם באבולוציה לא אכלנו כל כך הרבה, זו כנראה קונספירציית של חברות מזון ומאז ההשמנה לא ירדה רק עלתה. כל כך הורגלנו לנשנש ולאכול כל הזמן, עד שברגע שאנחנו לא אוכלים כל כמה שעות קשה לנו ממש לתפקד, אני ממליץ לאכול 3 פעמים ביום".

 

7. ויטמין סי ימנע הצטננות

כשאנחנו מצוננים ומרגישים חלשים, ממליצים לנו מכל כיוון לרדת על דלי של תפוזים וכדורי ויטמין סי וזה נכון, מגוון מחקרים מצאו כי ויטמין סי אכן משפר את תפקודה של מערכת החיסון שלנו, אבל חיזוק מערכת החיסון נגרמת ממכלול של פעולות, בהן ביצוע פעילות גופנית לאורך זמן, אכילה טובה ומדויקת עבור הצרכים שלך, מנוחה מספקת, הורדת כמויות סטרס, שינה טובה ועוד. ויטמין סי הוא לא כדור פלא שיעשה עבורך את כל אלו, אלא הוא יכול לתמוך בדרך כשעושים את הפעולות הנכונות לאורך זמן. כן, חיזוק מערכת חיסון זו עבודה ולאורך זמן.

 

8. לא נתפסו לכם השרירים? האימון לא עובד

מכירים את אלו שיגידו לכם שאם לא נתפסו לכם השרירים ביום שאחרי, אז האימון שלכם לא שווה? אל תקשיבו להם. שי אלנקרי, "שרירים תפוסים אצל רוב האנשים יום אחרי אימון נותנים הרגשה 'מנצחת' או חותמת גומי לכך שהאימון עבד", מסביר יו"ר פורום ענף הכושר בישראל ומאמן כושר. "יודעים למה בכלל השרירים נתפסים יום אחרי אימון? זה בדרך כלל קורה אחרי שעשיתם הפוגה של מספר ימים / שבועות בין האימונים, ייתכן והעליתם את משקלי העבודה באימון, שיניתם סגנון אימונים, לא נחתם מספיק בין האימונים והרשימה עוד ארוכה. יש לא מעט סיבות, אבל חשוב מכל לזכור כי שרירים תפוסים הם לא אינדיקציה לאימון איכותי".

 

9. אם נעשה ספורט נרזה

מאמני כושר לא מפסיקים לפמפם לנו שאם נגיע לאימון נהיה חטובים, ואם אנחנו חושקים בבטן שטוחה אז אסור לנו להבריז להם, אז קבלו עובדה – אימוני כושר לא גורמים להרזיה. "פעילות גופנית לא גורמת לירידה במשקל. הרבה אנשים מתאמנים, לא רואים את הירידה המובטחת ואז אומרים 'עלי זה לא עבד'. זה משנה את הרכב הגוף, את ההיקפים, אחוזי השומן יורדים, הכושר והבריאות משתפרים, אבל המשקל לא יהיה מדד. חוץ מזה, שאנשים מרשים לעצמם לאכול יותר כשהם עושים ספורט ולכן הם לא מרזים. אם אדם בקושי זז ולא עושה צעדים אז כן כדאי שיעשה יותר אימון קרדיו. להרזיה צריך להתאמן 5 פעמים בשבוע כדי לראות מזה השפעה על המשקל. שעה אירובי ביום".

 

10. אכילת חלבון אחרי האימון הכרחית

פעם היה נהוג לחשוב כי חלבון יש לצרוך מיד לאחר האימון כדי להשיג שרירים מנופחים וחטובים ושהחלבון ייספג בגוף בצורה מיטבית. "היום ידוע שיש להגיע לכמות חלבון מספקת יומית", טוען פורטל. "הכי חשוב זה כמות החלבון היומית. אם אני מגיע לכמות היומית, יעזור בסמיכות לאימון קשה כמו אימון כוח למשל".

 

11. המטבוליזם שלנו יורד עם השנים

נהוג לחשוב שעם הגיל המטבוליזם שלנו יורד, אך מסתבר שמה שיורד עם השנים זה בעיקר התזוזה שלנו שמשפיעה על המטבוליזם. "הראו במחקר חדש שבדק מעל 8000 איש ב-89 מדינות, מה קורה למטבוליזם שלנו עם הגיל ומסתבר שהוא לא יורד", מסביר פורטל. מסתבר שמגיל 20 ועד גיל 60 הוא כמעט ולא משתנה ושהמטבוליזם שלנו יורד דרמטית אחרי גיל 60. מה שרואים בנקודת גיל של בערך גיל 40 זה שאנשים בגיל הזה מתחילים להוציא פחות אנרגיה וזו אחת הסיבות לירידה במשקל. המשמעות – הם צריכים לעשות ספורט ולעשות צעדים, אבל זה לא המטבוליזם שיורד אז תפסיקו להאשים הורמונים.

ולמה אנחנו יותר עייפים עם השנים? האנרגיה הכללית המשוכללת ממה שאנחנו עושים. הגוף עסוק יותר בתיקון נזקים תוך תאיים, זה גונב לנו מהאנרגיה. אם אורח החיים לא מספיק טוב אז הנזקים התוך תאיים יותר גדולים. אנחנו צריכים להפחית נזק תאי כדי לשמור על המטבוליזם גבוה".

 

12. אימון בשעות הערב יהרוס לכם את השינה

יכולים להתאמן רק בערב? אל תפסיקו לעשות את זה, אלא אם כן זה באמת מפריע לכם לישון, "יש הוכחות רבות לכך שאימוני כושר סדירים תורמים לנדודי שינה, ויש הטוענים שאימון סמוך לשינה עלול להשאיר אותנו ערים כל הלילה", מסביר אלנקרי. "הטענה הזו נסתרה לא מעט פעמים אך יחד עם זאת נמצא כי אצל חלק מהאנשים אימון כושר אינטנסיבי לפני השינה עלול להקשות על ההירדמות. עצה שלי: עשו ניסוי ובדקו מה משפיע עליכם. אם ספינינג בסמוך לשינה לא מפריע להירדמות שלכם אז אין סיבה להפסיק, אם בכל זאת יש נדודי שינה כתוצאה מכך, עברו להתאמן בבוקר או בשעות מוקדמות יותר שלא משפיעות על ההירדמות שלכם".

print

השארת תגובה