עברתם את גיל 40 ומתקשים לשמור על הגזרה? 

נשים וגברים שחצו את גיל 40 , בין אם היו רזים ובין אם לאו, עוברים שינויים הורמונאליים הגורמים לשינויים בהרכב הגוף ובמשקל. למה זה קורה ואיך עוברים את התקופה הזו במינימום נזקים?

 נשים

  1. צבירת שומן: עד גיל המעבר קיימת צבירת שומן באזור האגן והירכיים, לעומת זאת בגיל המעבר הירידה באסטרוגן גורמת לפרופיל הורמונלי גברי יותר ולכן הנטייה היא לצבור שומן באזור הבטן (בשכבה העמוקה), מה שעלול להוביל לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם.
  2. שריפת קלוריות: פוחתת בכ- 32% לאחר גיל המעבר על אף שרמת התיאבון גוברת!
  3. BMI: נשים עם BMI (משקל / גובה בריבוע) תקין עלולות להיות עם מסת שריר נמוכה ואחוז שומן גבוה. מצב זה מעלה את השכיחות ל- 'סינדרום מטבולי', מצב בו השילוב בין המשקל, הגובה, אחוזי השומן, לחץ הדם, הסוכר ושומני הדם אמנם ברמה גבולית אך השילוב בינהם מסוכן. על כן גם אם ה- BMI תקין, חשוב לבדוק הרכב גוף ואחוזי שומן.
  4. שינויים בתיאבון: האסטרוגן ממתן את הורמון הרעב 'גרלין' ולכן כשהוא במגמת ירידה, תחושת הרעב גוברת. עובדה זו בשילוב הירידה בקצב שריפת הקלוריות היומית מביאים לעליה במשקל ובאחוזי השומן.
  5. שינויים בכושר הגופני: כתוצאה מהירידה באסטרוגן, נשים רבות מדווחות על התעייפות מהירה הנגרמת מירידה בגמישות והתרחבות כלי הדם, הפחתת זרימת דם, וירידה בקליטת החמצן המקסימלית וסבולת השריר.

גברים

גיל המעבר לא פוסח גם על גברים אך הוא מתפרס על פני תקופה ארוכה של כ- 15 שנה ועל כן אינו מורגש באופן חד.

צבירת שומן: מרבית הגברים סובלים מהשמנה בטנית הקשורה למחלות לב וכלי דם. בגיל המעבר פעמים רבות נטיית ההשמנה הראשונית נשארת אך מוחרפת

  1. קצב שריפת קלוריות: הירידה ברמות הטסטוסטרון מובילה לירידה בקצב שריפת הקלוריות ולעליה באחוזי השומן
  2. BMI: גברים בעשור החמישי והשישי מאבדים מסת שריר
  3. שינויים בתיאבון: גברים נמשכים יותר לבשר ופחות למתוק ולכן קל להם יותר להפחית מתוקים ולשמור על משקל
  4. שינויים בכושר הגופני: בשל איבוד מסת השריר קיימת חשיבות רבה לשילוב אימוני כוח

print

השארת תגובה