רוצים לדעת את חמשת הסיבות לכך שספירת קלוריות אינה מדע מדוייק ולמה זה לא תואם את קצב ההרזיה החזוי?

ראיתי לא מעט אנשים שנשבעו שאכלו בדיוק לפי תפריט שתוכנן עבורם ולא ירדו כלל במשקל. רוב אלו שסופרים קלוריות, סבורים שזהו מדע מדויק ולעיתים רבות מתאכזבים מהתוצאות. ראשית בואו נבהיר, חוק שימור האנרגיה אכן עובד, אם על פני זמן תכניסו פחות קלוריות בהשוואה להוצאה בפועל, צפו לירידה במשקל (ולצערנו גם ההפך הוא נכון). אז אם לא הצליח לכם, מניח לכם פה את 5 הסיבות העיקריות.

אבל לפני כן מהי קלוריה?
יחידת מידה לחום ואנרגיה. כמות האנרגיה הדרושה כדי לחמם 1 ליטר מים מ 15 ל 16 מעלות.
כמות האנרגיה שמפיק הגוף מהמזון נמדדת בקלוריות:  4-4-9  אלכוהול 7, סוכרים אלכוהולים 2.4 קק"ל \גרם

 

1. הנחה בסיסית שגויה קיימים הבדלים בין זנים של אותו מזון – למשל תפוחים, תמרים, דגנים בעלי פחמימות שונה- יניבו ערך קלורי שונה.שונות באזורי גידול ותקופות- מסבירים מדוע נקבל ערך שונה.מאגרי מידע וטבלאות מזון ישנות ולא עדכניות – מרבית הטבלאות נעשו לפני עשרות שנים ומאז התפתחו זנים שונים, הפירות גדלו, הבשר גדול ושמן יותר וכו'.
סיכום הסטייה הקלורית בין הטבלאות למציאות – מגיע לעיתים ל 50%!!
תפוח בינוני: 80-110 קלוריות
כוס מקלות גזר 37-61 קלוריות
כוס עגבניות קצוצות 20-50 קלוריות
180 גרם אומצת פילה 300-500 קלוריות
פרוסת לחם לבן 50-70 קלוריות
קימות שיטות חישוב קלוריות שונות, וקיימות סטיות מותרות לחברות המזון בדיווח הקלורי של עד 20%. כלומר מוצר שערכו הקלורי הוא 300 קלוריות יכול להיות בין 240 ל- 360 קלוריות בפועל.

2. ספירת הקלוריות במזון משקפת רק את החלק שאמור להיספג בגוף – מקובל כי גרם פחמימה פשוטה או מורכבת מספק 4 קלוריות לגרם וגרם שומן 9 קלוריות וסיבים הם נטולי קלוריות. אך מסתבר כי הסיבים בפחמימות משנה את הערך הקלורי בהן:
א. סיבים מסיסים לא מחושבים כתורמי קלוריות – אך בקטריות מפיקות מהן אנרגיה במעי הגס.
ב. ה- 4-4-9 הם ערכים ממוצעים ויש הבדל בין מקורות שונים של אותו אב מזון וכי גרם חלבון מהחי מספק 4.36 קלוריות ואילו ואילו מהצומח עשוי לתרום 2.44 קלוריות בלבד.
באגוזים וזרעים נספגים בין 68% -95% מהקלוריות ואילו בתפוז ומנגו 10-12% יותר, בעגבנייה 17% , בכרוב 21% ובחסה 28% יותר קלוריות מאשר בטבלאות.

3. שיטת הכנת המזון משנה את התכולה הקלורית שבו – בישול, חיתוך וערבוב מגדיל ספיגת קלוריות מכיוון שהוא הורס גורמים מעכבי ספיגה (למשל חימום פולי סויה הורס את מעכבי הטריפסין ומגדיל זמינות החלבון) אידוי הנוזלים במהלך החימום מעלה את הצפיפות הקלורית של המזון. דוגמא:
• לחם קלוי – כ 30%
• ביצה מבושלת 35%
• סטייק צלוי 22%
• תפ"א אפוי 91%

4. הבדלים בספיגת המזון – במערכת העיכול יש יותר החיידקים מכלל תאי הגוף והם משפיעים על תהליך העיכול.חיידקים מסוימים מגבירים את פירוק וספיגת המזון ומחקרים הראו קשר בין נוכחותם לבין עליה במשקל: הרכב חיידקים שונה עשוי לגרום להבדלים של כ- 150 קלוריות ליום.

5. הגודל כן קובע – מחקרים מראים כי ב-60% מהפעמים אנשים טועים בגודל המנה שלוקחים בהשוואה לזו שהונחו. יש נטייה להשתמש בכלי מדידה גדולים יותר, או סתם לחרוג בקצת, דוגמאות:
ממרח שוקולד – כ- 90 קלוריות הבדל בין כפית שטוחה לגדושה.
ספגטי- חצי כוס יותר תוסיף כ-110 קלוריות.
שמן זית- הזלפת חצי סיבוב עודף מעל הסלט תוסיף ככף שמן ומעל 100 קלוריות.

 

עכשיו אתם מבינים למה זה לא תמיד הולך לפי הטבלאות החזויות? בהצלחה!

print

השארת תגובה