הוא עושה מצב רוח טוב, מסלק עכבות ואפילו עשוי לתרום לבריאות, מצד שני, טעות במינון תביא לתופעות הפוכות. כמה עובדות חשובות על שכדאי לדעת על אלכוהול:
תחושת אופוריה

האלכוהול למעשה הנו סם פסיכואקטיבי הפועל ע"י הגברת שחרור דופמין במוח – המתווך תחושת התעלות במצב הרוח, הפחתת מתח ושחרור חסמים "ויין ישמח לבב אנוש" ולכן הוא כה אהוב ובעל פוטנציאל ממכר. מנגד, האלכוהול עלול לגרום לאובדן שיקול דעת ולהשתטות "נכנס יין- יצא סוד".

אריכות חיים

קיימות עדויות רבות לכך שצריכת אלכוהול קלה עד בינונית קשורה באריכות ימים [1]

תכונה זו מיוחסת ליכולת האלכוהול לעכב את פעילות החלבון mTOR המהווה "מתג מטבולי" המאיץ תהליכי בניה וכתוצאה מכך יש האטה בבניה ובקצב ההזדקנות [2].

לאחרונה נמצא כי רזברטרול, פוליפנול המצוי ביין אדום תורם אף הוא להארכת משך חיי התא ע"י השפעה על סירטואין שדובר רבות בשנים האחרונות, אולם טרם הוכחה היעילות בבני אדם. חשיפה של 10 ימים של תאי לימפומה לאלכוהול בריכוז גבולי לזה הפוסל נהיגה הביא לעיכוב mTOR ולקבלת האפקט, ואילו צריכה אקוטית האפקט נראה רק במינונים לא סבירים [3].

סיכון לסרטן

מנגד נמצא כי צריכת אלכוהול מוגברת מעלה הסתברות לסוגי סרטן מסוימים [4] (ראש, גרון, מיתרי הקו

ל וחלל הפה, וושת, כבד ושד) בהשוואה לאנשים שאינם שותים אלכוהול. מאידך נמצא כי צריכתו עשויה להפחית סיכון לסרטנים אחרים (כליות ונונ-הודגקין לימפומה). בעוד שהסיבות להפחתת הסיכון לסרטן אינן ידועות, קיימות מספר סיבות שבעטיין הסיכוי לסרטן מוגבר:

  • אלכוהול הופך לאצטילאלדהיד, שהוא כימיקל רעיל הפוגע ב- DNA.
  • אלכוהול גורם ליצור חומרים מחמצנים היוצרים רדיקלים חופשיים הפוגעים בחלבונים ובשומנים.
  • אלכוהול גורם לירידה בספיגת חומרים המגנים מפני סרטן (ויטמין A, קומפלקס B, פולאט, C, D,E וקרוטנואידים. משקאות אלכוהוליים עלולים להיות מזוהמים בחומרים נוספים במהלך יצורם כגון ניטרוזאמינים, פנולים והידרוקרבונים.
  • בנוסף, קיימים הבדלים בינאישיים על רקע גנטי- אחת הדרכים להיפטר מאלכוהול בגוף היא ע"י פירוקו באמצעות האנזים ADH (אלכוהול דהידרוגנאז). לאנשים ממוצא יפני, סיני וקוריאני יש וורסיה סופראקטיבית של גן זה המאיצה פירוקו לאצטאלדהיד רעיל שמעלה את הסיכון לסרטן הלבלב.
הבדלים בין המינים

נשים מגיעות לריכוז אלכוהול גבוה מגברים לאחר שתיית אותה כמות משום שריכוז המים בגופן נמוך יותר ולכן יותר מושפעות ממנו. נשים סובלות יותר מרעילות והן יותר רגישות לדלקות בכבד, מחלות לב. לא ברורה הסיבה מדוע יותר מגברים.  נשים הצורכות אלכוהול חשופות יותר לסרטן שד (לפני ואחרי גיל מעבר), אך לאלו שהחלו לשתות מוקדם והפסיקו, ירד הסיכון יחסית לאלו שהמשיכו לשתות. ה-  American Cancer Society- ממליצים לנשים להגביל למשקה אחד אם כבר צורכות אלכוהול [5].

כולסטרול הטוב- מחלות לב וכלי דם

כאמור, אלכוהול מעכב את פעילות mTOR המהווה חלבון מפתח בתהליך בניה ובהם גם תהליכים תרשתיים בכלי הדם (אתרוסקלרוזיס), ומנגנון זה כנראה קשור גם בהגברת HDL (הכולסטרול הטוב) החיוני לפרופיל שומנים תקין בכלי הדם [6]

השפעות הורמונליות
  • עליה חדה ברמת האלכוהול גורמת לעליה בטסטוסטרון ובליבידו בתוך 90 דקות, אולם צריכת יתר קבועה גורמת לירידה בטסטוסטרון.
  • צריכה חדה גורמת לדיכוי הפרשת הורמון גדילה, להאטת קצב פירוק השומן ואף להצטברות שומן בכבד
  • כמו כן נמצא כי צריכת אלכוהול גרמה להפחתת הלפטין (הורמון השובע) ולצריכת קלוריות מוגברת [7]
אלכוהול ומטבוליזם שריר

פעילות גופנית מעוררת את פעילות mTOR הגורם ליצירת חלבון מואצת. ואילו אלכוהול מדכא את פעילות הmTOR. כמו כן, אלכוהול מדכא הפרשת טסטוסטרון והורמון גדילה התורמים לעליה במסת השריר [8] לכן לא מומלץ לצרוך אלכוהול לאחר פעילות גופנית כאשר המטרה היא בניית שריר והתאוששות.

מדוע מומלץ לאכול כששותים האלכוהול?

אכילת מזון מכל סוג לפני האלכוהול גורמת לירידה בריכוז האלכוהול בדם כתוצאה מירידה בספיגה ללא קשר להרכב המזון שנאכל. בקיבה ריקה יש ספיגה מלאה ואילו על קיבה מלאה לאלכוהול כ 70% זמינות ביולוגית בלבד [9]

איזה משקה הכי עתיר קלוריות?

אלכוהול מיוצר מדגנים, תפוחי אדמה ופירות שעוברים התססה. תכולת האלכוהול היא זו שמשנה ולא הסוג. אלכוהול הוא למעשה קלוריות ריקות. אולם יין ובירה מכילים פחות קלוריות ומכילים איתם רכיבים נוספים עם תועלות בריאותיות נוספות ביחס לאלכוהול מזוקק או לקוקטיילים.

גרם אלכוהול מספק 7 קלוריות. צפיפותם הקלורית של משקאות האלכוהוליים גבוהה ב-20% ועד 500% יותר מקולה ומשקאות קלים אחרים בעבור אותו נפח.

100 מל"ל: משקה קל 45 קק"ל, בירה- 55 קק"ל, יין- 80 קק"ל, משקה חריף 230 קק"ל ל.

מנת אלכוהול מכילה כ 14 גרם אלכוהול וניתן לקבלה בכוס יין, בקבוק בירה.

צ'ייסר- מכיל בערך 70 קלוריות
כוס קאווה- 100 קלוריות
כוס יין לבן יבש- 120 קלוריות
בירה 1/3- 140 קלוריות
כוס יין לבן חצי יבש- 175-200 קלוריות
כוס יין אדום- 150-180 קלוריות
בירה 1/2- 225 קלוריות
מוחיטו, מרגריטה, ג'ין &טוניק 200-300
פינה קולדה 500-900 [10]

המלצות צריכה יומית:

עד משקה 1 לאישה, עד משקאות 2 לגבר.

למי הוא אסור:
  • הריוניות- פוגע בהעברת חומצה פולית מהאם לעובר ובהתפתחותו[1]
  • לנוטלים תרופות. לסוכרתיים- עלול לגרום לנפילות סוכר, יש לקבל הדרכה מתזונאי\ת קליני\ת
הגבלות בחוק:

כמובן אסור לקטינים ובנהיגה-לכבד לוקח כ- 45 דקות לפרק מנת אלכוהול אחת ויש לקחת זאת בחשבון לפני שנוהגים.

print

השארת תגובה