לקראת השנה החדשה- חמישה מיתוסים על תזונה שאתם חייבים לנפץ

הגיל וההורמונים ממש לא לרעתכם, ואם ספורט הוא לא חברכם הטוב- עדיין תוכלו לרדת ובגדול. לקראת השנה החדשה אספנו לכם את המיתוסים התזונתיים הכי נפוצים שהתקבעו אצלנו לאורך השנים והפכו כמעט לאמיתות. מאיזה מיתוסים כדאי שתפרדו?

הכל במאמר הבא

ארוחות קטנות ותכופות משפרות חילוף חומרים

אמרו לנו שכדאי לאכול ארוחות קטנות ותכופות לאורך היום, על מנת למנוע תחושת רעב ולשמור על רמות סוכר מאוזנות. בנוסף, נטען כי סגנון אכילה כזה מסייע בהאצת קצב חילוף החומרים. למרות טענות אלה שהוטבעו חזק בציבור הישראלי , מחקרים עדכניים מראים כי ארוחות תכופות מעודדות הפרשת אינסולין, עלייה ברמות הסוכר ואף תחושת רעב מוגברת.  בנוסף לא נמצאה עדות לכך שאכילת ארוחות קטנות מאיצה את הקצב המטבולי שלנו.  פורטל: "אף פעם באבולוציה לא אכלנו כל כך הרבה, זו כנראה קונספירציית של חברות מזון ומאז ההשמנה לא ירדה רק עלתה. כל כך הורגלנו לנשנש ולאכול כל הזמן, עד שברגע שאנחנו לא אוכלים כל כמה שעות קשה לנו ממש לתפקד, אני ממליץ לאכול 3 פעמים ביום".

 

בלי ספורט , לא נצליח לרדת במשקל

מאמני כושר טוענים ללא הרף שאימונים הם כלי הכרחי לירידה במשקל ולבטן השטוחה שתמיד חלמתם. הגיע הזמן לומר את האמת- ספורט הוא לא תנאי הכרחי להרזייה. "פעילות גופנית לא גורמת לירידה במשקל. זה אולי משנה את הרכב הגוף, ההיקפים, אחוזי השומן יורדים, הכושר והבריאות משתפרים, אבל המשקל לא יהיה מדד. חוץ מזה, שאנשים מרשים לעצמם לאכול יותר כשהם עושים ספורט ולכן הם לא מרזים. אם אדם בקושי זז ולא עושה צעדים אז כן כדאי שיעשה יותר אימון קרדיו. כדי להרזות ולראות שינוי במשקל  צריך להתאמן לפחות 5 פעמים בשבוע , כלומר שעה אירובי ביום" .

הקלוריות קובעות, לא זמני האכילה

אומרים שסך הקלוריות היומי הוא הדבר החשוב ביותר ולא התזמון. כלומר, אפשר לאכול באיזה שעה שרוצים כל עוד נקפיד על כמות הקלוריות הנצרכת. מחקרים חדשים מראים  את החשיבות לא רק של מה אנחנו אוכלים, אלא מתי. "בדקו אנשים שאכלו את אותה כמות קלוריות בשעות שונות, ומצאו יותר עלייה במשקל באכילה בשעות המאוחרות, כולל תהליכים דלקתיים שהחלו להתרחש. אכילה מאוחרת מאיצה תהליכי הזדקנות של הגוף.  הגוף אוגר יותר שומן ותחושת הרעב יום למחרת מוגברת. זו בעצם נוסחה מנצחת לעלייה במשקל". מסביר שון פורטל, פיזיולוג תזונת ספורט.
תזמון הארוחות הוא קריטי לבריאות שלנו ולשמירה על משקל גוף תקין. ההמלצה היא גם לאנשים אשר מבצעים צומות לסירוגין להרחיק את הארוחה האחרונה מהשינה , כ 3-4 שעות.

חשבתם שאחרים ארוחה גדולה נחים?

כדאי שתפנימו את הכלל "אוכלים- הולכים"

אכלתם ושוב נפלתם לנמנום על הספה? טעות. אחרי ארוחה גדולה מומלץ לבצע הליכה קלילה או לפצוח במטלות בית שמצריכות תנועה.  "מחקרים מראים שתזוזה לאחר ארוחה עושה פלאים לגוף שלנו. סוכר מתפנה בצורה מהירה יותר מזרם הדם ובצורה הזאת פוטנציאל אגירת השומן יורד", מתאר פורטל. בכך, פעילות גופנית משפרת עמידות לאינסולין המהווה שלב מקדים לסוכרת ומחלות כרוניות אחרות. ההמלצה היא לנוע כחצי שעה לאחר הארוחה, מה שנקרא אוכלים- הולכים.

ניקוי רעלים

צום מיצים וכלל השיטות לניקוי רעלים, הפכו בשנים האחרונות לטרנדיות במיוחד . מדובר במגמה מאוד מסוכנת שעלולה לפגוע בבריאות הציבור .במיצי ירקות ופירות אכן יש שפע של ויטמינים ומינרלים, הם קלים לעיכול ולכן הם עשויים לשפר מצבי בריאות שונים . אך לרוב, דיאטות אלה נעשות בצורה דרסטית ולא מבוקרת המובילה לנזקים בריאותיים וחסרים תזונתיים. אנשים רבים משתמשים בשיטה זאת על מנת לרדת במשקל במינימום זמן ומקסימום תוצאות. ברוב המקרים, אותם אנשים חוזרים למשקלם ההתחלתי ולאותו אורח חיים קלוקל שאפיין אותן לפי הניקוי. בנוסף, צריכת המזון כמיץ ללא פעולת הלעיסה והבליעה הטבעית היא בניגוד לטבע ולפיזיולוגיה שלנו .המלצתנו היא לשלב מיצי ירקות ופירות כחלק מאורח חיים בריא ומאוזן ,ולא להתבסס עליהם כחלק מרכזי בתזונה.

הסוכר שבפירות יהרוס לך את הדיאטה

את הטיפ הזה אנחנו שומעים מכל מיני מקומות והוא שגוי ואף מצער. בפירות יש כמות עצומה של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שהגוף זקוק להם. בנוסף, אכילת פירות שמכילים ויטמין סי כמו מנגו, תפוחים או תפוזים, עוזרים לנו לספוג טוב יותר מינרלים שונים כמו למשל ברזל, שחסר להרבה מאוד אנשים. הפירות זמינים לאכילה, לא דורשים התעסקות מיוחדת והם משמשים לנו כממתק אמיתי מהטבע שמכיל גם אנרגיה וגם סיבים תזונתיים שעוזרים לשמור על תחושת שובע מוגברת לאורך זמן ובכך גם מועילים למי שרוצה לשמור על המשקל. לא מומלץ לאכול פירות על בטן מלאה כקינוח כמו שרבים נוטים לעשות שכן  הדבר עלול לגרום לתסיסה, העלאת רמות הסוכר ולבעיות עיכול.

 

המטבוליזם שלנו יורד עם השנים

נהוג לחשוב שעם הגיל המטבוליזם שלנו יורד, אך מסתבר שמה שיורד עם השנים זה בעיקר התזוזה שלנו שמשפיעה על המטבוליזם. "הראו במחקר חדש שבדק מעל 8000 איש ב-89 מדינות, מה קורה למטבוליזם שלנו עם הגיל ומסתבר שהוא לא יורד", מסביר פורטל. מסתבר שמגיל 20 ועד גיל 60 הוא כמעט ולא משתנה, רק אחרי גיל 60 יש שינוי במטבוליזם. סביב גיל 40, רואים ירידה בהוצאה קלורית כתוצאה מחוסר פעילות וזאת אחת הסיבות שבגללם המשקל נתקע. ההמלצה היא לעשות ספורט , להקפיד על כמות צעדים יומית ולהפסיק להאשים את ההורמונים.

ולמה אנחנו יותר עייפים עם השנים? האנרגיה הכללית המשוכללת ממה שאנחנו עושים. הגוף עסוק יותר בתיקון נזקים תוך תאיים, זה גונב לנו מהאנרגיה. אם אורח החיים לא מספיק טוב אז הנזקים התוך תאיים יותר גדולים. אנחנו צריכים להפחית נזק תאי כדי לשמור על המטבוליזם גבוה".

 

 

print
השארת תגובה