מה המשותף בין חיזור, צייד, הירואין ו…מזון מתוק ושמנוני?

 

הם כולם מביאים אותנו לריגוש במחיר של סיכון פיזי. על פניו אנחנו מבינים שחומרים ממכרים מסוכנים לנו, ועדיין, אנשים משתמשים בהם אפילו שהם כבר סובלים מתופעות הלוואי שלהם.

לעיתים אנחנו מאוד שיפוטיים לגבי העניין הזה, אבל אם תחשבו על זה רגע, לקחת סיכון (פיזי) ולהיפגע רק בכדי זכות בפרס כלשהו, זו תגובה טבעית חזקה שהניעה אותנו ואפשרה לנו לשרוד לכל אורך האבולוציה.

התחושות האלו מונעות מתוך קרייב, או דחף חזק שמורגש בבטן להשיג את התחושה הזו . לאורך כל האבולוציה בני האדם לקחו סיכונים כדי לזכות בטרף או בבת זוג ובסוף מגיעה תחושת הסיפוק המתגמלת. ככה בנוי המח שלנו. בלי הפרס הזה לא היינו מתאמצים ולא היינו משגשגים.

רואים את התופעה אפילו בבע"ח נחותים יותר שמתפתים להגיע למלכודת לחפש אוכל טעים במיוחד גם כשהן שבעות, למרות שכבר למדו שיחטפו זרם חשמלי, והן עדיין לא עומדות בפיתוי.

אז מה זה קרייב?

מחקרי הדמיה של המוח מראים שבזמן הקרייב ישנם שינויים באזור ספציפי במוח (nucleus accumbens ) שנמצא במרכז התגמול במח , סוג של הפרעה עצבית, בדומה להפרעת קצב בלב, והתקף כזה עלול להמשך מספר דקות (וזה זמן טוב לצאת מהמטבח)…

נראה שתחושת הסטרס הפנימי שמגיעה לפני הזלילה אצל אנשים שסובלים מאכילה זללנית, מגדילה עוד יותר את הצורך בפיצוי באכילה מוגזמת לאחר מכן.

מדענים מנסים היום באמצעות טפולים חדשניים לצרוב את  המוקדים העצביים הללו בנוקלאוס אקומבנס תוך שהם מראים לאנשים תמונות של מזון מפתה בניסיון לעורר את מוקד הגירוי ואז לשתק ובכך להרגיע את ההפרעה המוקדית במח.

יש אנשים שיש להם נטייה מולדת לסבול מכך יותר ואורח חיים לחוץ עלול להחריף את התוצאה ולתזונה יש השפעה קריטית בנושא. המחקרים מראים שחשיפת עכברים למזון עתיר שומן למשך שבועיים, הביאה לשינוי מבני במח באזור שאחראי על דחיית הסיפוקים והגדיל עוד יותר את תופעת ההתמכרות בהמשך.

לכן אחת המסקנות היא לקצר את משך החשיפה למזונות המעובדים. או כמו שאני מלמד את המטופלים לא לחרוג מספר ימים ברצף.

מזמין אתכם להשאיר פה שאלות בנושא הדחף לאכילה וניהול משקל תקין

רוצים לדעת יותר?

 

מזכיר שבמוצ"ש 29.10.22 אעלה בלייב ב- ד"ר שון פורטל באינסטגרם ושם תוכלו לשאול אותי בנושא הפודקאסטים האחרונים:

תוכנית לחיטוב ובריאות עד גיל 100

תזונה לנשים אחרי גיל 45

כבד שומני והשמנה בטנית

שריפת שומן

התמכרויות לאכילה

ועוד

קישור להרשמה : https://instagram.com/stories/dr.shawnportal/2959502167873989323?igshid=MDJmNzVkMjY=

print
השארת תגובה