שלומית בת 55 הגיעה אלי אחרי ירידה של 12 ק"ג, ללא פעילות גופנית. מרוצה ממשקלה אך לא מהמראה והתחושה ומציינת שלפני עשור שקל יותר מזה אבל הרגישה ונראה טוב.

" כל החברות שלי לוקחות את הזריקה והן מה זה יורדות" היא אומרת.

בחודשים האחרונים אני מבחין בתופעה הזו יותר ויותר והזהרתי חלק מהמטופלים שמדדתי וראיתי אצלם ירידה מהירה במשקל צניחה במסת שריר להתאמן ולעשות שינויים נוספים בתזונה.

האם זו תרופת קסם?

היא אומנם תורמת להפחתת רמת סוכר ולהפחתת התיאבון ולאכילה פחותה יותר ולכן תורמת להפחתת מסת שומן מסוכנת באנשים עם השמנה קיצונית.

לאחרונה רואים במדיה המלצות של ידוענים ומשפיעים רבים על הירידה המדהימה במשקל שנצפתה בניסויים קליניים.

יחד עם זאת לא נעשו מחקרים על התוצאות באנשים עם משקל תקין שרוצים לרדת במשקל.

העניין שרוב מחקרים בדקו ירידה במשקל הכללי ולא את השינוי באחוז השומן.

לא כל ירידה במשקל היא בריאה
ממש לאחרונה פורסמו מחקרים ראשונים שמתחילים להראות כי התרופות לטיפול בהשמנה כמו אוזמפיק גורמות לירידה משמעותית יותר במסת השריר.

אין ספק שרקמת השומן פוגעת בבריאות של רקמות אחרות אבל רקמת השריר משפרת אותן על ידי הפרשה של מספר חומרים שמופרשים ממנה ולכן היא כל כך חשובה לבריאות.

לאחרונה שני מחקרים פורסמו על השינוי באחוז השומן בעקבות השימוש בתרופה. מחקרים אלה הראו ש 40% מה משקל שאבד היה בצד הגוף הזה ורק 60% מהירידה הייתה שומן, בעוד שבהרזיה רגילה יש איבוד של 25% מסת גוף רזה ו- 75% מסת שומן.

____

איך זה יתרום לשמירה על המשקל?

מעבר לכל אלה החשש האישי שלי זה שמטופלים רואים ירידה מהירה במשקל זה יכול לפגוע בך נשק שלהם להתאמץ ולבצע פעילות גופנית או יותר מזה התרופה לא מאלצת אנשים לעשות שינויים התנהגותיים לגבי הרגלי האכילה המסוורת ולאחר הפסקת שימוש הם כמובן יחזרו לאותם הרגלים

אין פה כדי לפגום או לפסול את התרופה לאנשים בהשמנה חולנית או סוכרת אבל יש פה מקום להתריע בפני עוד קיצור דרך או תשלום כבד על הבריאות בטווח הארוך למי שלא סובל מהשמנה קיצונית.

מאמנים יקרים
ממליץ להפיץ למתאמנים שלכם ששוקלים לקחת את התרופה ואינם שוקלים הרבה( תרתי משמע).

עוד בשנת 2021, הקדשתי דיון בפודקאסט " שאל אותי כל דבר " למעמד חדש יחסית של תרופות מבטיחות לטיפול בהשמנה: אגוניסטים לקולטן GLP-1. מאז, הפופולריות של התרופות הללו – הכוללות את הסמגלוטייד (שמות מסחריים Ozempic ו-Wegovy) ואת ה-tirzepatide שאושר לאחרונה (שם מסחרי Mounjaro) – זינקה, מונעת על ידי המלצות של ידוענים ומשפיעים ועל ידי הירידה המדהימה במשקל שנצפתה בניסויים קליניים , שעליו אכסה ביתר פירוט גם ב-AMA הקרוב.

לא כל ירידה במשקל היא בריאה

אבל גם לסובלים מהשמנה, לא כל ירידה במשקל היא בריאה. בעוד להשלכת מסת השומן העודפת (ובפרט, מסת השומן הקרבית) יש שפע של השפעות מועילות על הבריאות, להשיל מסה רזה – הכוללת שרירים ועצמות – קשורה למסלולי בריאות גרועים יותר ואורך חיים מופחת. לכן, טיפולי השמנת יתר בטוחים ויעילים הם אלו אשר מפחיתים באופן משמעותי את מסת השומן תוך מזעור אובדן במקביל של מסה רזה. למרות שכמות מסוימת של ירידה ברזה היא בלתי נמנעת עם ירידה משמעותית במשקל (בדרך כלל כ-25% מהירידה הכוללת במשקל), המטרה היא להגדיל את החלק הכולל של המסה הרזה של הגוף – במילים אחרות, לשפר את הרכב הגוף .

כיצד משפיעים אגוניסטים של GLP-1 על הרכב הגוף?
ניסויים קליניים הניבו נתונים מרשימים על ההשפעות של אגוניסטים של GLP-1 על משקל הגוף וה-BMI, אך כיצד מתפקדות התרופות הללו מבחינת הרכב הגוף?

השאלה, למרבה הצער, אינה קלה לתשובה בהתבסס על נתונים שפורסמו. למרות שמספר ניסויים קליניים בדקו סמגלוטייד ואגוניסטים אחרים של GLP-1 כטיפולים בהשמנת יתר, הרכב הגוף לא נכלל בין נקודות הסיום העיקריות למחקרים אלה. אכן, על פי הנחיות מנהל המזון והתרופות האמריקאילהערכת טיפולים לניהול משקל, נקודות הקצה העיקריות המקובלות היחידות עבור ניסויים בתרופות לירידה במשקל הן אלו הקשורות ישירות לשינויים במשקל הגוף. מדדי הרכב הגוף, לעומת זאת, נחשבים לנקודות קצה בטיחותיות הדורשות קבוצות קטנות בהרבה לבדיקה. ה-FDA מציע שרק חלק מכל נבדקי המחקר בניסויי שלב III צריכים לקבל סריקות DEXA או מדידות אחרות של הרכב הגוף. מחקרים על שינויים בהרכב הגוף על אגוניסטים של GLP-1 מוגבלים, וככל הנראה חסרי כוח. (לדעתי, זהו נקודה עיוורת עצומה מצד ה-FDA.)

עם זאת, מהמידע שאנו יכולים לגרד על סמך נתוני תת-קוהורט, "תרופות הפלא" הללו מתחילות להיראות קצת פחות מופלאות. בניסוי STEP 1 של שנת 2021 – הניסוי הראשון והיחיד המדגים את היעילות של semaglutide כטיפול בהשמנת יתר של מבוגרים – תת-קבוצה של 140 חולים עברו סריקות DEXA לניתוח הרכב הגוף. בקרב חולים אלו, מסת רזה היוותה כ-39% מהירידה הכוללת במשקל – גבוה משמעותית מהאידיאלי. בתת- מחקר של 178 מטופלים מניסוי SUSTAIN 8 על semaglutide כטיפול בסוכרת, השיעור הממוצע של אובדן מסה רזה היה כמעט זהה ועומד על 40%, למרות מינונים נמוכים יותר וירידה כוללת פחותה מאשר בניסוי STEP 1.

מי צריך לדאוג?
חשוב לציין ששני הניסויים הללו נערכו במבוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר, ואיבוד מסת רזה גבוה יותר בקרב אנשים כאלה עדיין יכול להיות עלות מקובלת להפחתה דרמטית במשקל כל עוד הרכב הגוף הכללי משתפר. ואכן, למרות אובדן המסה הרזה הגבוהה, שיעור המסה הרזה למסת הגוף הכוללת עדיין עלה בחולי STEP 1 בממוצע של כ-3% ובחולי SUSTAIN 8 בממוצע של קצת יותר מ-1%.

עם זאת, אגוניסטים של GLP-1 גדלו בפופולריות גם כתרופה לירידה במשקל בקרב אלה ללא השמנת יתר, מגמה שאני מוצאת קצת מטרידה. בעוד שסובלים מהשמנת יתר יקצור יתרונות בריאותיים ניכרים מאובדן שומן, היתרונות הפוטנציאליים של אובדן שומן בקרב אנשים בעלי משקל בריא הם מינימליים ולא סביר שיקזזו את הסיכונים הבריאותיים הגדולים הקשורים להפחתת המסה הרזה. יתרה מכך, מכיוון שהניסויים היחידים בקנה מידה גדול של אגוניסטים ל-GLP-1 נערכו באוכלוסיות מחקר עם השמנת יתר או עודף משקל, איננו יודעים עדיין אם תרופות אלו משפיעות על הרכב הגוף של אנשים בעלי משקל תקין באופן שווה ערך.

אפילו בקרב חולים עם השמנת יתר, לא כולם יכולים להרשות לעצמם לאבד מסת רזה משמעותית. השמנת יתר סרקופנית, השכיחה במיוחד באוכלוסיות מבוגרות, מאופיינת בסכנות הכפולות של מסת שומן עודפת ורמות נמוכות של שרירי השלד. הפחתה נוספת במסה הרזה בקרב אלה עם מעט מדי מלכתחילה עלולה להוות איום גדול יותר לבריאות ולאריכות ימים מאשר נוכחות של עודף שומן.

אזהרה לגבי התעמלות
עבור אלה עם כמויות גדולות של עודף שומן, הפחתת מסת השומן היא צעד קריטי בשיפור הבריאות הכללית. אבל ירידה במשקל היא לא מקור מצוין לאובדן שומן, ותרופות המיועדות לטיפול בהשמנת יתר מועילות רק אם הן יכולות לשפר את הרכב הגוף בנוסף למשקל הגוף .

אגוניסטים של GLP-1 זכו להערכה בזכות עוצמתם בהפחתת מסת הגוף, אך מסת רזה מהווה חלק מדאיג מהירידה במשקל. עבור חולים ללא עודף שומן, הסיכון הניכר הזה פשוט לא נראה שווה את היתרונות המינימליים. עבור מטופלים עם השמנת יתר סרקופנית, אסטרטגיות ירידה במשקל חלופיות כגון ניתוח בריאטרי עשויות להיות אפשרויות מבטיחות יותר. ואפילו עבור מטופלים עם השמנת יתר ומסה רזה מספקת – שעבורם אגוניסטים של GLP-1 עשויים להציע תועלת מספקת מאובדן שומן כדי להצדיק את אובדן המסה הרזה – עדיין יש לעשות מאמצים כדי למזער את האחרון ככל האפשר. הגברת פעילות גופנית נושאת משקל ואימוני כוח יכולים לעזור לנטרל איבודים במסת השריר והעצם בזמן נטילת תרופות אלו,

כפי שראינו שוב ושוב, אין דברים כמו "תרופות פלא", ואגוניסטים של GLP-1 אינם חריגים לכלל זה. אמנם יש להן ערך עבור אנשים מסוימים, אך לתרופות אלו יש חסרונות מעבר לתג המחיר הגבוה שלהן, והן הרופאים והמטופלים צריכים לנהוג בזהירות ובשיקול דעת רב בקביעה אם הן באמת הבחירה הנכונה לניהול משקל

print

השארת תגובה